Inperken gokreclame hot issue in EU

De Engelse conservatieve regering heeft recent “out of the blue” nieuwe maatregelen aangekondigd op het gebied van gokreclames welke verregaande consequenties zullen hebben voor de Engelse gokbedrijven. De belangrijkste aangekondigde maatregel is het beperken van televisiereclame. Een onderwerp dat in meer Europese landen speelt waaronder Nederland.

Momenteel mogen Engelse gokbedrijven reclame maken zonder tijdsrestrictie – mits er sprake is van een live sportevenement. Britse middaguitzendingen rondom voetbalwedstrijden en paardenraces zijn daarom erg geliefd bij kansspelorganisaties. Andere Europese landen zoals Nederland (19.00 uur), Frankrijk (19.00 uur) en Spanje (22.00 uur) hanteren wel een tijdsrestrictie. België, Denemarken en Italië kennen geen tijdsrestrictie. Vrijwel alle Europese landen hebben afzonderlijke beperkingen met betrekking tot minderjarigen.

De Britse regering onder leiding van Theresa May is op zoek naar strengere normen voor de promotie van kansspelen. Een recent rapport van de Britse Advertising Standards Authority (Britse Reclamecodecommissie) geeft aan dat meer dan een kwart van de Britse reclames gerelateerd zijn aan kansspelen. De Britse minister van sport, Tracey Crouch, vatte het als volgt samen: “De regering is vastbesloten ervoor te zorgen dat de mensen – met name jongeren en kwetsbaren – worden beschermd tegen de risico’s van gokken”.

De reacties vanuit de Britse gokindustrie wezen de plannen uiteraard van de hand. De Britse Advertising Association: “geen significante toename van gokverslaving in de cijfers van de afgelopen jaren”; de Remote Gambling Association (RGA): “vorig jaar verklaarde het ministerie van Cultuur, Sport en Media dat er onvoldoende bewijs gevonden is om de bestaande regels rondom gokadvertenties te wijzigen.”

In België is het eveneens een actueel vraagstuk. Minister Geens van Justitie wil de wildgroei aan reclame aanpakken bij onze zuiderburen. “Geen opdringerige mails meer naar probleemspelers die zich op de zwarte lijst van gokkers hebben laten plaatsen, maar ook geen gokreclame meer tijdens familieprogramma’s op tv, en een beperking van de reclame tijdens veelbekeken sportwedstrijden”, aldus een woordvoerder van Geens in het tijdschrift Knack.

Hoe zit het met reclame en kansspelen in Nederland?

In de recente behandeling van de nieuwe online wetgeving in de Tweede Kamer waren 3 van de 28 amendementen en 2 van de 14 moties onlosmakelijk verbonden met reclame. Het parlement vergeleek in dit kader kansspelen met andere verslavingsgevoelige producten zoals tabak en alcohol. 

Nederland kent al specifieke richtlijnen voor reclame van kansspelaanbieders: de reclamecode voor kansspelen. Deze code is opgesteld door de huidige vergunninghouders als Nederlandse Loterij, Holland Casino en Goede Doelenloterijen en vervolgens goedgekeurd door het ministerie van V&J. 

De verwachting is dat deze code enigszins zal worden aangepast wanneer de nieuwe online kansspelwet van kracht wordt. Er zal net als de huidige code een evenwicht gevonden moeten worden door de verschillende stakeholders. Daarbij spelen een aantal criteria een belangrijke rol:

  • Verantwoord ondernemen door kansspelaanbieders
  • Beschermen van minderjarigen
  • Tegengaan van kansspelverslaving
  • Hoeveelheid (TV)reclame – te weinig reclame kan een negatieve invloed hebben op de kanalisatiegraad
  • Non-spot reclame
  • Specifieke online marketing zoals email, sms, telefoon, chat, push berichten, social media

De ontwikkelingen in het buitenland (Verenigd Koninkrijk, België) zullen ongetwijfeld met interesse worden gevolgd zodat er binnen afzienbare tijd met de Hollandse Slag gepolderd kan worden. 

Copyright NL Kansspel All rights reserved