De 10 meest opvallende uitkomsten groot Engels gokonderzoek

De Engelse waakhond op het gebied van kansspelen, de Gambling Commission, heeft onlangs de resultaten bekend gemaakt van een omvangrijk gokonderzoek onder de Engelse bevolking. De Engelse evenknie van de Nederlandse Kansspelautoriteit heeft 4.000 consumenten ondervraagd over hun gokgedrag. Hierbij zijn alle vormen van gokken ondervraagd: loterijen, casino, speelautomaten, online etc. Alhoewel het Verenigd Koninkrijk niet 1 op 1 vergeleken kan worden met Nederland acht NL Kansspel de waargenomen trends voor het overgrote deel ook toepasbaar op de Nederlandse markt. Met name het Engelse online aanbod is identiek aan het huidige Nederlandse (gedoog)aanbod.

Hieronder de 10 meest opvallende uitkomsten van het onderzoek.

1 – Social gaming leidt onherroepelijk tot echt gokken

Bijna de helft van alle Engelse gokkers is begonnen met gokken nadat het eerst social games heeft uitgeprobeerd. Deze freemium spellen (zonder inzet maar met mogelijkheid om extra games te kopen met geld) worden door Facebook niet geweerd.

sub I – De gratis gokspelletjes (zonder geldprijzen) op internet zijn vooral onder jong volwassen erg populair. In vergelijking met vorig jaar is de toename onder de jong volwassenen het grootst. De verdeling tussen mannen en vrouwen is ongeveer fifty fifty.

grafiek: social gaming vooral onder jongeren populair

sub II – De gokkasten en bingo zijn het meest populair onder de social games. Poker en casinospellen volgen op korte afstand. Met andere woorden: er is een social gaming markt voor alle gokproducten.

grafiek: welke social games zijn het populairst?

sub III – De freemium games worden het meest via de app van de aanbieder en via Facebook gespeeld. Dat laatste is vooral ingegeven door de veelal snelle registratie die de speler kan doen via Facebook.

grafiek: social games vooral via Facebook en app's

2 – De helft gokt maandelijks minstens 1 keer

De Engelse goklust wakkert weer aan. Na een aantal jaren van “decline” zit het gokken weer in de lift. Vooral jongeren zijn meer gaan spelen. En wie denkt dat gokken vooral een mannenaangelegenheid is komt bedrogen uit.

sub I – Net als in Nederland spelen de Engelsen ook graag mee in een loterij. Als de deelname aan de National Lottery buiten beschouwing wordt gelaten daalt het aantal personen dat minimaal eenmaal per maand gokt tot een derde. Deelname aan de loterijen neemt dus af (daarover later meer).

grafiek: zonder loterijen speelt nog altijd een derde minimaal 1x per maand

sub II – Internetgokken is vooral populair geworden onder jong volwassenen en ouderen. Beide groepen stijgen sneller dan de grote middengroep. Mannen zijn online een stuk actiever dan vrouwen.

grafiek: online gokken onder jongeren en 65 plussers neemt fors toe

3 – Deelname aan loterijen neemt gestaag af

Gokken zit dus in de lift, alleen niet voor de Engelse loterijen. Het aantal deelnames neemt de laatste jaren flink af bij de National Lottery. Hierbij speelt de inzetverhoging in 2013 (van 1 pond naar 2 pond) ongetwijfeld een rol. Producten als sportwedden, bingo, casino games en gokspelletjes in huiselijke kring nemen wel toe.

4 – Online gokkers spelen bijna allemaal lekker thuis

Gokken in de trein op weg naar het werk, in het stadion of in het café lijken op het eerste oog vanzelfsprekende trends. Niet dus. Bijna alle gokkers (97%) speelt het liefst lekker anoniem thuis. Waarschijnlijk op zolder, want de online gokker houdt blijkbaar van privacy.

5 – Online gokken via laptop twee keer zo populair als via mobiel

4 op de 10 Engelsen gokt via de smartphone of tablet. Dat betekent dat de meesten het nog altijd bij de conventionele PC of laptop houden. Gokken via de smart tv app wordt door handjevol Engelsen gedaan. Dat handje is een jaar tijd wel verdubbeld.

6 – Spelvoorwaarden? Welke spelvoorwaarden?

Elke zichzelf respecterende gokoperator publiceert de spelregels (Terms en Conditions) op de website. Deze zijn alleen erg lastig te vinden want 1 op de 5 gokkers weet niet eens dat er spelvoorwaarden bestaan. Niet meer dan eenzelfde aantal neemt de moeite de voorwaarden van een kansspel door te nemen. Werk aan de winkel dus voor de operators, die in het algemeen hoog opgeven over verantwoord spelen (responsible gaming).

7 – Social media grote gokkatalysator onder jongeren

1 op de 3 jongeren tussen de 18 en 24 jaar wordt door social media kanalen aangespoord een gokje te wagen. Bij ouderen is die aansporing via Facebook, Twitter etc. een stuk lager. De confrontatie met gokreclames in algemene zin is bij jong volwassenen groter dan bij andere leeftijdsgroepen.

8- Zelfuitsluiting in alle opzichten een onderschoven kind

Stoppen met gokken – al dan niet tijdelijk – via zelfuitsluiting is niet bij alle online gokkers bekend. Verre van dat. Maar liefst 65% is niet op de hoogte van de mogelijkheid tot zelfuitsluiting. Dat is enerzijds opvallend omdat online operators de laatste tijd nogal prat gaan op “verantwoord ondernemen”. Anderzijds verbaast de uitkomst van het onderzoek niet. Zelfuitsluiting is op vrijwel alle websites namelijk nauwelijks te terug vinden.

9 – Gokken: anytime, anyplace, anywhere

Het onderzoek is ook ingegaan op de attitude van de bevolking ten aanzien van gokken. 4 op de 5 consumenten vindt bijvoorbeeld dat er teveel gokmogelijkheden zijn. En een ruime meerderheid vindt gokken een bedreiging voor de pais en vree binnen het gezin.

10 – Gokken is oneerlijk

Enigszins verrassend bestempeld een grote meerderheid van de gokkers gokken als oneerlijk. Slechts 1 op de 3 Engelse gokkers vindt dat gokken op een legitieme en vertrouwelijke manier plaats vindt. Werk aan de winkel dus voor het imago van de gokoperators.

Bron: rapport Gambllng Commission “behaviour, awareness and attitudes 2016”

 

 

 

Copyright NL Kansspel All rights reserved